۲۱- عرفا درباره طهارت یا نجاست اهل كتاب چه نظر دارند؟
ج - مسأله طهارت و نجاست اهل كتاب مورد اختلاف
فقها است و هرچند اكثر آنان قائل به نجاست شدهاند، ولی جمعی هم معتقد به طهارت
ميباشند و به ایات قرآن استشهاد ميكنند. جناب حاج ملاسلطان محمّد سلطانعلیشاه و
فرزند ایشان مرحوم حاج ملّا علی نورعلیشاه ثانی - قدّس سرّهما - نیز همین نظر را
ابراز داشته و ذكر كردهاند كه اهل كتاب طاهرند، مگر با مزاولت خمر و خنزیر كه تا
یقین به تطهیر آنها پیدا نشود بالعَرَض نجس ميشوند و ایه شریفه: اِنَّما
المُشْركُونَ نَجَسٌ(۱۲۹) فقط تصریح به نجاست مشركین دارد ولی درباره اهل كتاب
تصریحی نشده و مفهوم مخالف ایه شریفه بالا دلالت بر عدم نجاست غیر آنها ميكند و با
آنكه آن دو بزرگوار در درجه اجتهاد مسلّم بوده و فتوی برای همه مسائل نميدادند و
فقرا را به مراجع تقلید زمان مراجعه ميدادند، معذلك مرحوم جد امجد اعلی در تفسیر
خود فقط در دو سه موضوع فتوی دادهاند؛ از جمله همین قسمت است كه طهارت اهل كتاب
ميباشد. بعضی گویند چون یهود قائل به بُنوّت(۱۳۰) عُزَیرْ
و نصاری قائل به تثلیث یا بُنوّت مسیح شدهاند از اینرو جزء مشركین محسوب ميشوند
ولی شكّ نیست كه قول به تثلیث یا فرزند بودن در زمان پیغمبر نیز در بین آنان بوده و
در عینحال آنها اهل كتاب محسوب ميشدند، پس جزء مشركین نبودند. و نیز ایه شریفه:
وَ طَعامُ الَّذینَ اُوتُواالكِتابَ حِلٌّ لَكُم وَ طَعامُكُم حِلٌّ لَهُمْ(۱۳۱) در
اول سوره مائده را ميتوان مؤید این امر گرفت؛ زیرا اگر مراد از طعام حبوب و بقُول
باشد، چنانكه در بعض تفاسیر به استناد بعض اخبار منسوبه به امام - علیه السّلام -
ذكر شده، اختصاص به آنان ندارد و اگر از غیرمسلم و غیراهل كتاب هم گرفته شود چون
خشك است اشكالی ندارد. و اگر مراد ذبیحه باشد، آن نیز بین فقهای شیعه قریب به اجماع
است كه جائز نیست، پس معلوم ميشود مراد خوردن از طعام مطبوخ آنهاست اگر ذبیحه از
خودشان نبوده و از سوق مسلم باشد. و نیز موضوع جواز استمتاع از زنان اهل كتاب
(هرچند كه قائل به حرمت عقد دائم شویم) خود دلیل بر طهارت آنان است؛ زیرا مَسّ بدن
آنها و عوارض آن بدون قول به طهارت ممكن نیست، مگر آنكه قائل به حرمت مطلق عقد
شویم. و نیز اخباری رسیده كه دلالت بر طهارت آنان ميكند چنانكه در اوّل وسائل
روایت شده كه راوی ميگوید، خدمت حضرت رضا - علیهالسّلام - عرض كردم: كنیزك نصرانی
مرا خدمت ميكند و ميدانم نصرانی است و وو نميگیرد و غسل جنابت هم نميكند. حضرت
فرمود: باكی ندارد دستهایش را بشوید. و نیز روایت شده كه راوی ميگوید، خدمت حضرت
صادق - علیهالسّلام - عرض كردم: فدایت شوم، ایا از طعام یهودی و نصرانی بخورم؟
فرمود: مخور. سپس فرمود: ای اسماعیل، نه آنكه از نظر حرمت آن را ترك كنی، بلكه از
نظر پاكیزگی ترك آن كن. چون در ظروف آنها شراب و گوشت خوك ریخته ميشود كه خود حدیث
دلیل است كه دوری از آن بهواسطه پرهیز نكردن از شراب و گوشت خوك است. و نیز
ميتوانیم از قاعده كلیه: كُلُّ شَيءٍ طاهرٌ حَتّی تَعْلَمَ إنَّهُ قَذِرٌ(۱۳۲)
استنباط كنیم؛ زیرا چون اهل كتاب جزء مشركین نیستند تا یقین به نجاست آنان پیدا
كنیم، شكّی كه در طهارت آنها پیدا شود به استناد این قاعده از بین ميرود و حكم به
طهارت آنان ميشود. به همین جهت است كه جدّ امجد اعلی مرحوم آقای
سلطانعلیشاه در تفسیر بیان السّعادة ذیل ایه شریفه: وَ طَعامُ الَّذینَ اُوتوا
الكِتابَ كه ذكر شد، قول به طهارت ذاتی اهل كتاب و نجاست عَرَضیه آنها را بر اثر
مزاولت خمر و خنزیر ترجیح دادهاند مگر آنكه ببینیم كه دست و دهن و ظروف خود را
بشویند. و جدّ امجد مرحوم آقای نورعلیشاه ثانی نیز در دستور عمومی نهگانه كه مرقوم
داشتهاند، به همین قسمت تصریح فرمودهاند.
۱۲۹) سورة التّوبة، ایه ۲۸: «محققاً مشركان نجس و
پلید هستند». ۱۳۰) به تقدیم «باء» بر «نون» یعنی قائل بودند كه عزیر پسر
خداست و بعض نصاری گفتند مسیح پسر خداست. ۱۳۱) سورة المائدة، ایه ۵: «طعام اهل كتاب بر شما حلال و طعام
شما نیز بر آنها حلال است.» ۱۳۲) یعنی، هر چیزی پاك است تا وقتی كه یقین به ناپاكی او پیدا
كنی.
نقل از رساله رفع شبهات، تألیف: حضرت آقای حاج سلطانحسین
تابنده رضاعلیشاه ثانی قدس سرّه سبحانی، چاپ پنجم، تهران، انتشارات حقیقت، ۱۳۷۷. |
|||
|